Társasház alapítás

Társasház alapítás és ingatlan eladás után adózás

Társasház alapítás alapvető tudnivalói

A társasház fogalma

A szakszerű társasház alapítás folyamata olyan ingatlanok esetében lehetséges, ahol legalább két önálló, műszakilag megosztott lakás vagy nem lakás céljára szolgáló helyiség található. A közös és különtulajdon megfelelő arányának kialakítása kulcsfontosságú az eljárás során.

Jogi követelmények

A társasház alapítás egyik legfontosabb dokumentuma az alapító okirat, amelyet közokiratba kell foglalni vagy ügyvédi ellenjegyzéssel kell ellátni. Az okiratot minden tulajdonostársnak alá kell írnia, és tartalmaznia kell a tulajdonosok adatait, a közös és külön tulajdonban lévő ingatlanrészek pontos meghatározását, valamint a tulajdoni hányadok részletes leírását.

Szükséges dokumentáció

A sikeres társasház alapítás előfeltétele a megfelelő dokumentáció összeállítása. Ehhez szükséges a hiteles tulajdoni lap, részletes alaprajzok, építési és használatbavételi engedélyek, valamint az épületfeltüntetési vázrajz. A földhivatali bejegyzéshez minden dokumentumnak hibátlannak és naprakésznek kell lennie.

Eljárási folyamat

Az alapító okirat aláírását követően 60 napon belül kötelező megtartani az alakuló közgyűlést. Itt kell megválasztani a közös képviselőt és dönteni az alapvető működési szabályokról. A földhivatali bejegyzés csak az összes dokumentáció hiánytalan benyújtása után történhet meg, ami a társasház hivatalos létrejöttének pillanata.

Költségek és határidők

A folyamat során számolni kell az ügyvédi munkadíjjal, a földhivatali eljárási illetékekkel és esetleges műszaki dokumentációk elkészítésének költségeivel. A teljes eljárás általában 2-3 hónapot vesz igénybe, de ez az időtartam a hatósági ügyintézés függvényében változhat.

Ingatlan eladás után adózás tudnivalói 2024-ben

Alapvető szabályok

Az ingatlan értékesítés utáni adózás szabályai napjainkban különösen fontosak, hiszen sokan nem ismerik pontosan a kötelezettségeiket. A legfontosabb tudnivaló, hogy az ingatlan megszerzésétől számított 5 éven belüli értékesítés esetén kell személyi jövedelemadót fizetni, melynek mértéke 15%.

Adófizetési kötelezettség számítása

Az ingatlan eladás után adózás során a jövedelem kiszámításánál figyelembe kell venni az értékesítési és a megszerzési árat, valamint az egyéb költségeket. A számított jövedelem csökkenthető különböző tételekkel, melyek mértéke függ attól, hogy mennyi idő telt el a megszerzés és az értékesítés között. Az első évben 100%, a második évben 90%, a harmadik évben 60%, míg a negyedik évben 30% a csökkentés mértéke.

Költségek elszámolása

Az ingatlan eladás után adózás szempontjából fontos, hogy milyen költségeket lehet beszámítani. Ide tartozik az ingatlan megszerzésére fordított összeg, a vagyonszerzési illeték, az ügyvédi költségek, valamint az értéknövelő beruházások számlával igazolt költségei. Az ingatlan értékesítésével kapcsolatos kiadások, például az ingatlanközvetítői díj vagy a hirdetési költségek szintén elszámolhatók.

Mentességi szabályok

Teljes mentességet élvez az 5 éven túli ingatlanértékesítés, illetve bizonyos speciális esetek, mint például a házastársak közötti vagyonmegosztás során történő átruházás. Fontos megjegyezni, hogy örökölt ingatlan esetében az öröklés időpontjától számít az 5 éves időszak. A bevallást az értékesítést követő év május 20-ig kell benyújtani a NAV felé.

Részletfizetési lehetőségek

Ha az adózó nem vállalkozó és nem áfaalany, kérheti a 500.000 forintot meg nem haladó adófizetési kötelezettség 12 havi részletben történő, pótlékmentes megfizetését. Különösen indokolt esetben, méltányossági alapon további kedvezmények is kérhetők.

Vélemény, hozzászólás?